مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت بر رعایت توصیه‌های طب ایرانی در ماه مبارک رمضان جهت ارتقای تندرستی تاکید کرد. محمود خدادوست با اشاره به

محمود خدادوست با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «روزه بگیرید تا تندرست بمانید»، ابعاد تندرستی در این حدیث را فراتر از بعد جسمانی و روانی دانست و گفت: به قول حکیم پارسی نویس، سید اسماعیل جرجانی، هم نفس بر بدن اثر می گذارد و هم بدن بر نفس، ولی به علت تسلط نفس بر بدن، اثر آن زیاد بوده و چه بسا که با روزه گرفتن زیاد به تندرستی روحانی رسیده و به سلامت جسمانی خود کمک کنیم.

وی با تاکید بر خبر مهم طب ایرانی و اساس آن که حفظ و ارتقای تندرستی و اصلاح سبک زندگی هست، افزود: با رعایت توصیه های طب ایرانی در ارتباط با ماه مبارک رمضان، سختی های ظاهری روزه داری کم کردن یافته و روزه به واقع، باعث ارتقای تندرستی می شود و چه بسا در افرادی که بعد از اصلاح مزاج معده روزه می گیرند، بعضی مسائل گوارشی نیز اصلاح می یابد.

هرگز با آب یخ و نوشیدنی های سرد افطار نکنید

توصیه های طب ایرانی در ماه رمضان

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان در سال های اخیر با فصول گرم و روزهای طولانی سال که بدن مدت وقت زیادی گرسنگی و تشنگی را تحمل می کند، تاکید کرد: یکی از توصیه های بسیار مهم این است که روزه داران تحت هیچ شرایطی، با آب یخ و نوشیدنی های سرد افطار نکرده و روزه خود را باز نکنند، چراکه به علت بالارفتن حرارت معده در اثر گرسنگی طولانی مدت، کارکرد معده جهت هضم غذا، دچار اختلال می شود.

خدادوست با بیان اینکه در طب ایرانی و طبق آنچه قدیمی ها همواره تلاش بر رعایت آن داشته اند، توصیه به مصرف یک استکان آب ولرم و خرما یا شیر گرم و خرما جهت باز کردن روزه شده است هست، گفت: نوشیدنی ولرم باعث می شود حرارت بالای معده فروکش کرده و مصرف خرما نیز به علت جذب سریع قند آن، از ایجاد اشتهای کاذب که منجر به پرخوری و روی هم خوری در وقت افطار می شود، جلوگیری کرده و این امر، به صحت دستگاه گوارش کمک می کند.

وی همچنین، بازکردن روزه با سکنجبین ولرم را جهت افرادی که در هنگام افطار بسیار تشنه هستند، توصیه کرد و با اشاره به فاصله کوتاه بین افطار تا سحر و تاکید بر توجه به توصیه کلی در نظر گرفتن حداقل دو ساعت فاصله زمانی میان وقت مصرف غذا تا هنگام خواب، افزود: باید از مصرف چند نوع غذا با هم در وعده افطار پرهیز کرد و در فاصله بعد از افطار تا هنگام خواب که حداکثر یک تا دو ساعت هست، مصرف نوشیدنی های خنک مانند یک لیوان از مخلوط عرق کاسنی و شاه تره، به میزان مساوی از هر کدام، جهت کم کردن تشنگی های طول روز، توصیه می شود.

راهکار کم کردن تشنگی و پیشگیری از پرخوری در ماه مبارک رمضان

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت بر رعایت توصیه‌های طب ایرانی در ماه مبارک رمضان جهت ارتقای تندرستی تاکید کرد. محمود خدادوست با اشاره به

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت همچنین یادآور شد: در طب ایرانی جهت رفع تشنگی زیاد و پرهیز از پرخوری در ماه مبارک رمضان، مصرف یک لیوان فالوده خیار با سکنجبین که از خیار رنده شده است و حل شده است در سکنجبین به دست می آید و یا هندوانه با سکنجبین توصیه شده است که به اصلاح کبد نیز کمک می کند.

وی با توصیه به استفاده از سبزی خوردن در وعده افطار جهت جلوگیری از بروز یبوست و پرهیز از مصرف بعضی غذاهای سنگین مرسوم در این وعده، تاکید کرد: در فصول گرم سال، هضم معده و عملکرد دستگاه گوارش ضعیف است و سنت مصرف حلیم، آش رشته و شله زرد در وعده افطار، مربوط به وقت تقارن ماه مبارک رمضان با فصول سرد سال است که دستگاه گوارش عملکرد بهتری داشته و هضم در معده با قدرت بیشتری انجام می شود.

افطار، سبک و سحری باید کامل میل شود

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت خواب شبانه در ماه رمضان که هضم وعده افطار را ساده کرده و به باز شدن اشتها جهت خوردن سحری کمک می کند، گفت: سحری باید کامل میل شود تا بدن بتواند ۱۵ تا ۱۶ ساعت گرسنگی در طول روز را تحمل کرده و قوای کافی نیز داشته باشد.

وی علت بی اشتهایی افراد جهت خوردن سحری را پرخوری و روی هم خوری شبانه یا نخوابیدن در شب دانست و افزود: توصیه می شود افطاری، سبک و در حد مصرف نان و پنیر و سبزی یا گردو و یا غذاهای سبک باشد تا اشتهای فرد جهت خوردن سحری در اثر پرخوری و روی هم خوری در وعده افطار، از بین نرود.

خدادوست با توصیه به سریعتر بیدار شدن جهت خوردن سحری در کسانی که اشتهای کافی جهت این وعده ندارند، تاکید کرد: توصیه می شود روزه داران، بلافاصله بعد از خوردن سحری و تا حدود دو ساعت بعد از آن که غذا از معده عبور می کند، نخوابیده و از این وقت جهت انجام فعالیت های عبادی و دانشی خود بهره ببرند.

توصیه های طب ایرانی در ماه رمضان

وی در خصوص خواب روز در ماه رمضان نیز گفت: از آنجایی که روز طولانی است و در طول آن روزه هستیم، خواب در طول روز، به شرط آنکه نزدیک غروب آفتاب نباشد، جهت تجدید قوا و کم کردن تشنگی و خشکی بدن با بازگرداندن مقداری رطوبت به آن، توصیه می شود.

واژه های کلیدی: سبزی خوردن | ماه رمضان | رفع تشنگی | نوشیدنی | بهداشت | ایرانی | پرخوری | افطاری

دیدگاه ها غیر فعال شده اند.

توييتر ما

RSS not configured

حاميان ما